"Varför är inte du känd, hur kan du inte vara det?"

Citerar en kommentar från Sandra:
Sandra om Bloggar jag läser:
"Eller hur, börjar bli lite tråkigt i bloggvärlden.. Verkar som det inte är så mkt ombyte bland storbloggarna utan dom som är stora finns och sällan nya som tillkommer. Och mindre bloggar kan ju vara svåra att hitta :O

Dagligen eller flera ggr om dagen läser jag: Lily, Kenza, kryddburken.se, Ronja Zorina ;).
Par gånger i veckan: Kakhusets, Charlotte Perrelli, Gaybloggen, Foki, Kelly
Ibland: Blondinbella, Mamma Marlie93 och så några kompisbloggar..

Mina favoriter kollar jag dagligen, och dom andra kollar jag mest om jag har tråkigt.. Därför är min bloggmapp ganska stor, men dom flesta är utfyllnad till tråkiga stunder xD"



Jag måste säga, jag håller verkligen med!
Det är nog mycket svårare att bli känd idag än det var förut, marknaden är så mättad och de som är kända stannar där. Finns inte så mycket plats för oss "nya på marknaden"
Visserligen har jag bloggat länge, men under de första 2,5åren tog jag det inte på allvar.
Var mest "Idag har jag ätit pannkakor" och liknande skit. :)

En fråga som ofta ställs till mig är:

"Hur kan inte du vara känd, du har ju blivit länkad av flera bloggerskor?"

Och det är ju sant, jag har blivit länkad av bland annat Linda Blom, KanDeeDrawings och Nevnarien (2ggr).
Men ändå är jag inte känd. Många ser det som ett misslyckande, som att jag är "för dålig".

Jag tror dock att det beror på att marknaden är så pass mättad, det finns redan bloggar som täcker allas behov.
Liksom, nästan alla läser redan Nevnarien eller KanDee - varför skulle de vara intresserade av mig?
KanDee och Nevnarien är ju redan kända konstbloggar (nåja, Nevnarien VAR förut) och alltså BEHÖVER ingen läsa mig, de andra täcker redan deras behov.

Om de väljer mellan mig och Nevnarien så väljer de flesta Nevnarien eftersom - Känd blogg = Bättre blogg?
Som när Nevnarien länkade till mig, av de 400 som klickade in här den dagen stannade inte fullt så många - de läser ju redan Nevnarien och då räcker det - oavsett om jag kanske skulle vara "bättre".

Jag tror också att det är därför som det inte blir så mycket förändring i bloggvärlden - folk är nöjda.
Inte förrän folk börjar ifrågasätta sina favoritbloggar kommer detta förändras.
Det känns som att många at "storbloggarna" har tröttnat och det är väl även därför jag tröttnat på deras bloggar. De tar inte bloggen på allvar längre - hur ska då jag kunna göra det?


Sen en annan sak som jag vill kommentera..
En gång när Nevnarien länkade till mig (och flera andra som ritat av henne) så avslutade hon med:

"Speciellt eftersom att det var så jag blev välbesökt.
Genom att skicka FanArt till Kenza, Blondinbella mf.
Synd bara att en länk från dem idag genererar typ tio gånger fler besökare än vad en länk från dem gjorde då jag ritade av dem.. haha... ;)

Men men.. jag lyckades i alla fall behålla alla dem som klickade in hos mig :)
"



Jag vet inte, men jag tolkade det som en pik?
Nu ser jag Nevnarien som en av de mer äkta bloggerskorna, så jag tror inte det var så hon menade..?

Anyways, jag har svar på det också.
En länk idag är för det första MYCKET svårare att få. På den tiden kunde man (tydligen) skicka en halvkass bild och få en länk.
Som när Nevnarien blev länkad av Kenza, då gick hon från fyrahundra besökare om dagen, till fyratusen.
Grejen är väl då att de inte är lika generösa med länkar idag (vill inte dela med sig av publicitet?) och en länk från Nevnarien genererar INTE några fyratusen besökare. ;)

Jag kan leva med att min blogg är liten,
det viktiga för mig är konsten.
Såklart skulle jag VILJA ha en liiite större blogg - så självklart är jag ytterst tacksam för ALLA som har länkat mig!

Tack till er och Tack till mina läsare!

Sorry för "Wall of text"..
Tycker ni att det är jobbigt när jag skriver mycket?
Var det någon som orkade läsa hela? :)

Kommentarer
Postat av: Art by Lisa Lans

haha. ja det där lät ju lite som en pik :p Och ja, nevnarnien ger långt ifrån lika många besökare som Kissie och Stina Lee gav.

Dock tycker jag inte nån av dom största bloggarna är direkt roliga att läsa. Inget som intresserar mig desto mer, så antagligen skulle aldrig min blogg bli stor. För det är ju uppenbarligen allt det där meningslösa folk gillar^^



Men tja, jag är inte så brydd egentligen. Det är kul när statistiken går upp ibland och man får lite beställningar så man har nåt att roa sig med.

2010-04-29 @ 00:47:07
URL: http://lans.blogg.se/
Postat av: jeanette

Jag läste hela! Och håller med. Jag skulle också vilja att min blogg blir större, men förstår fullkomligt varför den inte är det. Min blogg är ju ingen konstblogg utan mer av en portfolio. Jag är ju inte så förtjust i att rita längre. Men den finns där.



:)



UKM kanske ger dig mer besökare!

Kom ihåg visitkorten :D

2010-04-29 @ 12:49:10
URL: http://jeanetto.blogg.se/
Postat av: Sandra

Klart jag läste hela :D

Håller med dig i dina funderingar också. Det finns redan bloggar som täcker de största genrerna eller stilarna och det lär ju ganska svårt att komma med något nytt och innovativt idag. Och det är synd att det är så :/ Vissa bloggare tar verkligen förgivet att dom har sina läsare och behöver väl inte kämpa särskilt hårt heller, till skillnad från mindre blogg som vill bli större som måste vara väldigt aktiv. Är man mindre har man förmodligen inte tid att vara "heltidsbloggare" heller..



Jag har också en blogg men den skriver jag för mig själv, och för min familj. Har exakt 4 läsare som tittar kanske en gång i veckan xD Men det är mer som en dagbok möter minnesbok, därför är den privat :) Jag skulle aldrig orka uppdatera så ofta, ta så mycket bilder, eller skriva så lite text som en bra blogg behover göra ^^ Wall of text är min grej, som du märker på kommentarerna så har jag svårt att fatta mig kort, haha! :P

2010-04-29 @ 19:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0