Eutanasi



Skriver en uppsats om eutanasi, mer känt som dödshjälp.

Svårt ämne då uppsatsen gäller Etik och Moral..
Men jag gillar det! Troligtvis den roligaste uppsatsen på länge!
(fast 6sidor känns inte så lockande..)

Tyvärr bara så har jag prokrastinerat länge nu, skulle väl egentligen ha börjat för flera veckor sedan.
Började idag..

Hade funkat fint, eftersom JAG arbetar bäst på kort deadline.

Dock så blev det lite knas nu när jag har extrem huvudvärk och är sjuk.
Men det måste göras.
Imorgon kommer jag inte ha tid (föreberedelser inför UKM + gym och på lördag är det UKM så då har jag INTE tid!

Uppsatsen skall lämnas in på söndag, så det är idag jag har tid och så kanske lite småfix imorgon..



Blir dock inte bra..
Har sådan huvudvärk..

Det är så pinsamt att låta andra läsa skolarbeten.. Det blir liksom.. Personligt, på något sätt..
Man skriver på ett helt annat sätt och jag har för höga förväntningar och krav på mig själv.
Tänk om folk tycker det är värdelöst, liksom?
Äsch, skitsamma!

Sväljer stoltheten, jag behöver kritik!

Här är iallafall min Inledning; Bakgrund:

"Bakgrund
Eutanasi, allmänt känt som dödshjälp, är att på begäran avsluta avsluta en människas liv på medicinsk väg.

Eutanasi (Usrprungligen grekiska euthanasia, ευθανασία, som betyder "god död") anses i många delar av världen som oetiskt och fel.
På de ställen där det däremot är tillåtet och lagstadgat anses det mer humant än att tvinga någon att leva ett liv den inte vill leva.

Det finns två typer av dödshjälp - aktiv och passiv.
Passiv dödshjälp är när sjukhuspersonalen - antingen på patientens-  eller anhörigas begäran - stänger av livsuppehållande medel och slutar medicinera patienten.
Passiv dödshjälp är tillåtet och tillämpas i Sverige främst på komapatienter.

Aktiv dödshjälp (eller läkarassisterat självmord) innebär att man - antingen på patientens- eller anhörigas begäran - på medicinsk väg hjälper personen att somna in.
Man påskyndar döden aktivit.
Detta görs vanligen genom en stor dos Morfin*, barbiturater**  eller en så kallad cocktailpåse***."


"Definition av begrepp

* "Morfin (C17H19NO3) är ett kraftigt smärtstillande och sömngivande läkemedel  ingående i gruppen opioider." (Wikipedia)

** "Barbiturater kallas en äldre typ av läkemedel  mot ångest, sömnproblem och epilepsi  som upptäcktes i början på 1900-talet." (Wikipedia)

*** "Cocktailpåse är en blandning av höga doser av morfin, medel mot åksjuka och allergi i kombination med medicin mot schizofreni.
Denna påse hängs upp på en ställning och injiceras i patientens kropp via ett vanligt dropp. Patienten dör inom två dygn.
Detta klassas som aktiv dödshjälp och är enligt lag förbjudet i Sverige, men sägs ha förekommit." (Wikipedia)

Källa: Wikipedia - http://sv.wikipedia.org/wiki/"





OBS! Detta är INTE hela uppsatsen utan bara ett brottstycke ur inledningen som inte är färdig. OBS!



TIPS?

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ett tips är att inte använda Wikipedia som källa, den är inte pålitlig eftersom den skrivs av LÄSARE. Lärare brukar inte gilla det, och på mitt gymnasie var den fullständigt bannlyst som källa. Den är dock bra för att få en grundförståelse innan man börjar skriva :) Försök hitta samma info på andra sidor som är bättre källor!



Och detta vet du nog men se till att argumentera bra från BÅDA sidor, och varva dom och bemöt argumenten med den andra sidans argument.



Och sex sidor lät mycket :O Jag fick liknande uppgift i gymnasiet och då skulle vi skriva 2-3 sidor har jag för mig.

2010-04-16 @ 16:14:20
Postat av: Sandra

Åh, och länkar till internet sidor ska innehålla direktlänk till just den artikeln alternativt sökorden eller typ klick instruktion - för källan ska ju göra att man hittar exakt rätt artikel, lätt. Och datum (och ev tidpunkt), för internetkällor ändras och uppdateras.

(Haha nu var det ju bara formalia, innehållsmässigt såg det ju bra ut redan!)

2010-04-16 @ 16:16:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0