SLUTA KALLA VARANDRA FULA!


Det är väldigt sent nu, jag borde ha sovit för länge sen..
Men jag känner att jag måste ta upp ett ämne först som jag tycker är väldigt viktigt och det är hela den här grejen med att säga att någon är "ful".

Jag läste på Kissies.se som jag gör varje dag. Varje dag hittar man kommentarer om hur ful Alexandra/Kissie är, även några som säger att hon är vacker men större delen säger att hon är ful - tyvärr.
Varför säger man något sånt?

Jag är en sådan som säger ifrån. Jag spelar inga roller utan jag är mig själv. Jag säger ifrån på skarpen till mina kompisar, till främlingar och även på internet. Jag säger ifrån, och eftersom Alexandras kommentarer brukar vara just mycket negativt om hennes utseende blir det ofta där jag säger ifrån också.

Idag blev jag dock besviken för jag såg att Alexandra hade svarat på en kommentar och kallat en läsare ful. Jag skäller inte på hennes läsare som beter sig illa för att hon ska bete sig likadant. Man säger helt enkelt inte så.
De som säger sånt på Kissies.se säger säkert sånt i andra sammanhang om andra människor också.
Jag tycker Alexandra är väldigt vacker, men det hör inte hit. Jag hoppas bara att hon slutar upp att säga sådana saker!

Hursomhelst..
Hur kan man egentligen säga att någon ÄR ful? Man kan säga att "jag tycker" men inte att någon ÄR. För precis som DU tycker att jag är ful - så finns det NÅGON som tycker att jag är vacker. Fulhet kan aldrig vara fakta - det är åsikter. Man kan inte VARA ful - man är ful i någons ögon. 

Och varför behöver den här personen veta din åsikt om dennes utseende?
Man ger komplimanger för att göra någon glad - men frågan är varför man vill göra någon ledsen genom att säga att den är ful?

Samma sak gäller vikt. Negativa kommentarer om vikt är ju jäkligt onödigt också, tycker ni inte?
En tjock människa (typ jag eller kanske större?) VET hur den ser ut. Vi har speglar. Vi vet vilken storlek vi köper på våra kläder.
På samma sätt VET en smal människa om att den är smal - de har faktiskt också speglar hemma.
Vad vill man få ut av att kalla någon FÖR SMAL eller FÖR TJOCK?
Enligt vem är man för någonting?

Förstår ni inte att för det första så är en stor orsak till ätstörningar just sådana kommentarer. Och oftast handlar det om helt normalviktiga människor. För det andra är det INTE mer okay att kalla någon spinkig än tjock. Det är precis lika illa! Låt den människan ta hand om sig själv!

Såvida du inte verkligen bryr dig och verkligen kan uttrycka dig - men då tar man privat kontakt personligen om man verkligen misstänker att en person lider av ätstörningar och man är orolig. Men då måste du veta att du kan uttrycka dig på rätt sätt annars riskerar du att göra mer skada genom att säga att den ser "fel" ut eller liknande.. Man kommenterar inte sådant på en blogg..

Det finns ingen anledning att säga elaka saker om varandras utseende.

Kan vi inte bara komma överens om att alla tycker olika och att det är väldigt TASKIGT att säga att någon är ful? Jag hatar verkligen sådant!
Och det spelar faktiskt ingen roll om människan du kommenterar är eller inte är snäll, om den människan säger elaka saker om andras utseende. För DU ska sköta dig. Du ska ta DITT ansvar.
Bara du kan bestämma vad DU gör - så snälla gör bra val!

Nä, ingen får ut något alls av sådana kommentarer förutom att du riskerar att göra en person ledsen.

 

En människa som är nöjd med sitt utseende VILL ju uppenbarligen se ut så - så varför klanka ned på den människans fria vilja - fria val? Var glad för att den personen är nöjd istället!?
En människa med dåligt självförtroende behöver DEFINITIVT inte höra att även andra finner den personen ful - det skapar ju bara mer osäkerhet!?

 

Så ingen som får höra att ni tycker den är ful vinner något på det, SÅ VAD VILL NI FÅ UT!?
Är det så att ni VILL göra en annan människa ledsen?
Tänk om, för fan.

Ingen kan ändra allt - men alla kan fan ta sitt ansvar för att skapa en bättre värld.
Det här är en liten grej som alla borde tänka på - var lite mer intelligenta än så här!

 

Jag är inte särskilt bra med orden men jag tror att alla fattar min poäng?

(OBS: Innan nån blir sur - detta gäller enbart de som faktiskt klankar ner på folks utseende)


Kommentarer
Postat av: Jeanette

word!

2012-10-18 @ 12:51:34
URL: http://jeanettegustafsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0